tisdag 16 november 2010

Dressyr!

Stallet direkt efter skolan, äälskar att sluta sent! Gick som vanligt in med Miro tidigrae så jag han skritta fram ordentligt och han är lite rolig den där lilla hästen .. Att skritta i höger varv på helt långa tyglar nere vid läktaren går super bra, men inte i vänster .. Då bor det ett monster där nere som försöker äta upp honom! Vi kom undan med bara ett försök till helomvändning i alla fall.

Han var super taggad och pigg. Började med att trava fram på serpentiner och det gick väl sådär, han var sur på allt och alla som vi mötte. Sedan galopperade vi på volterna, höger galoppen gick utan problem (bara lite allmänt pigg). I vänster skulle vi fatta galopp från skritt och då vart det tjohej med ett skrik och en kick, gjorde om det och samma sak. Då tvärstannade han i hörnet och surade, gick jag på honom mend skänkeln gick han åt sidan in i hörnet oavsätt vilken skänkel jag använde. Sedan gick jag innan för spåret för att inte vara i vägen när jag skulle göra ett nytt försök till fattning men då stannade han igen och gick jag på honom med skänkeln lättade frambenen en aning. Efter den diskussionen kunde vi fatta galopp, han var ett riktigt sto idag!

Sedan red vi skänkelvikning på hörnlinjen och öppna mot spegeln i båda varven. Det gick faktiskt bra, öppnorna kändes mycket bättre än vad de brukar göra. Vänstervarvet kändes klart bäst. Sedan som avslutning gjorde vi några galoppfattningar i båda varven, klockrena blev dom!

Han var svettig så han fick stå med täcke och äta lite medan jag mockade och plockade undan grejor, sedan borstade jag honom. Han fick stå med täcket efter det också för han var fortfarande svettig.

1 kommentar: