tisdag 3 augusti 2010

Kursdag 2

Förmiddagen var det dressyrpass med Zanzibar. Han är inte den riktiga Zanzibar, han är som förbytt på något sätt känns det som .. ;/ (Och jag tror jag vet varför också, kanske?) Även om han inte går klockrent på tygeln från början brukar han ju i alla fall ta ett stöd så man känner kontakt. Nu är det mer som han låser fast nacken och bara springer! Vi red bara runt och runt på fyrkantsspåret och gjorde hörnpasseringar, ganska bra att fokusera på dom. Lätt att man glömmer bort dom helt eller kanske bara rider lite slarvigt igenom. Först skulle vi ie rida så djupa hörn, hade ett block man kulle runda bara. Sen flyttades blocket mer och mer in mot hörnet. I slutet fick jag en ganska bra känsla i traven i alla fall, han kom ner mer och mer. I galoppen var han giraff ungefär kändes det som! Mot slutet la vi också in en volt på ena långsidan.

Sedan lite lunch och teori ..

Markarbetet, bra övning tycker jag att vi gjorde! Ni kan kolla skissen neran. Förts vi bara runt på ett fyrkantspår och in i bomserien med volten (lila, ej den raka serien med då) Flera varv tills det att vi fick med dom runt, i båda varven. Sedan galopperade vi klockan, gick riktigt bra! Fast i höger höll han på att trixa och byta galopp efter den bommen man red in på innan men red in i klockan (blev rörigt skrivet ..) Sedan satte vi ihop allting, fick faltiskt en bra känsla! Vi gjorde det två gånger i högervarv och som sagt, känslan var bra! Han var lite på och pigg bara. (; Fick rida klockan ett extra varv för att försöka undvika bytet, fick fatta galopp precis innan bommen innan man red in i klockan och det fungerade. Han stretade emor bitvis och var mjuk bitvis, efter galoppen var det bara att lägga ner honom i en låg och lång form i trav annars sprang han iväg. Avtravningen kändes riktigt bra, då var han mjuk och följsam! Hoppas det sitter kvar till imorgon!!
Övningen, lila är trav och grön galopp, hoppas någon fattar. (; Och volterna ska ju vara runda och fina ..

Jag hade sett ifram emot det här ''sista'' med Zanzibar, men det har inte alls känts så bra som jag trodde. När jag började sätta igång honom fick jag en ''wow''-känsla. Mjuk och följsam, super täkte jag! Men nej, han har stretat emot och jag har bara fått setat och gjort mitt och väntat ut honom tills han släpper och samarbetar. Det är ungefär den känslan jag hade när jag red Miro förut när han bara gjorde som han ville och jag blev frustrerad. Man vill skita i allting och grina, eller nått. Men nya tag imorgon, jag hoppas på det bästa!

Ha det bäst,
Jennie [Hjärta]

1 kommentar:

  1. jag tror att det kan ha lite att göra med att du har en ny ponny nu, har ändrat ridsätt lite och kanske gillar miro på ett litet annat sätt? det är lite speciellt detdär med att få en ny ponny och så, blev likadant för mej när jag fick en till, att det gick sämre med den ena liksom.
    men som du sa, bara att ta nya tag och vänta ut honom och tiden, för allt släpper ju tillslut vad det än handlar om :)

    SvaraRadera