tisdag 12 oktober 2010

Dressyrlektion!

Idag när jag kom till stallet hade Klara redan mockat åt mig, så jag kunde hämta Miro från hagen på direkten. Borstade och allt sånt och sedan sadling och tränsning, in i ridhuset och skritta. Jag hinner skritta fram i typ 15 minuter när jag rider lektion, super! Idag började vi med att flytta skänkelvikning på långsidorna i skritt, var lite svårt att få med högerbogen men annars gick det bra. Sedan travade vi på volterna och galopperade, han lyssnade jättebra i galoppen både framåt och bakåt. Jag stod i lätt sits och lät honom bara rulla på, med tempoväxlingar.

Dagens övning var tagen bakdel, red tagenbakdel upp mot spegeln, vända rätt upp ner mot läktaren och sedan tagen bakdel upp mot spegeln i andra varvet. Jättebra, för då  får man verkligen variera sig hela tiden. I början blev han felställd men det gick bätter och bättre. Verkligen superkänsla i dem ju längre slutet vi kom. Sedan travade vi av hästarna på volterna och även på 4st arbetsserpentiner över medellinjen. Han kom ner i formen och så, kändes jättebra.

Red i dressyrsadeln och jag kunde sitta riktigt bra i den från början, hade verkligen fått igenom honom innan jag satte mig ner och det satte sina tydliga spår. Jag kunde bara följa med lixom, de helskodda ridbyxorna hjälte nog till dom också att få mig mer stabil och inte bara glida runt.

Efter ridningen fick han sin mat och jag borstade av honom, borstar honom inte så övernoga pga smittan. Städade lite i skåpet också,

Ha det bäst,
Jennie ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar