tisdag 19 oktober 2010

Dressyrlektion!

En dyngsur och lerig ponny hittade jag i hagen, han såg väldigt nöjd ut när vi gick förbi Love i hagen, haha. Besvikelsen kom när han körde ner huvudet i krubba, ingen pellets! Tur det fanns hö i alla fall. Medan han åt passade jag på att mocka och plocka fram gerjor. När maten va uppäten började jag med ''borstandet'', vilket bestod av att jag körde av hela hästen först med piggborsten och sedan med rotborsten, sedan fick en handduk sköta resten. Lite torrare blev han, men blöt var han fortfarande. Det var bara att sadla och gå in i ridhuset. Testkörde min nya sadelgjord som fungerade suuper!

Dagens ridpass gick bra, galopparbete stod på schemat. Ibörjan hade vi lite balansträning, haha. Först stod vi i två- och trepunktssits med händern rakt ut och sedan skulle vi sitta i balanssitts, men Miro tyckte det var lite läskigt så jag hoppade över det. Vi gjorde det i båda varven sedan började vi trava. Travade först på fyrkanten och sedan på volterna, galopperade lite i båda varven på volterna och gjorde även skänkelvikning på öppna delen i trav. Sedan fick vi lite skrittpaus innan vi började med övningen.

Såhär såg övningen ut. Röd = Skritt, Grön = galopp. Det gick bra, mycket bättre än sist vi red förvänd galopp! Kan kanske ha att göra med att bågen inte var lika ''stor'' som sist. Första delen på bågen blev bäst, sen ville det gärna flyt ut ganska bra ut mot väggen. Men det blev bättre och bättre. Vi gjorde det i båda varven. Vart galoppfattningarna förstod Miro ganska snart var det låg, och helst skulle vi galoppera efter halva långsidan. Men när jag la fattningarna på olika ställen blev det bättre, även om det vart lite tagga i alla fall.

Avslutingsvis travade vi lång och låg, han ville gärna krulla ihop sig lite som vanligt. Men jag är nöjd, det mesta flöt på och det är ju bra. Jag är så otroligt stolt över min ponnyhäst!


Dagens outfit, dock minus lindorna + annan gjord.

Nu är även Miro färdigehandlad, boxen sanerades idag och nu ska bara alla hans grejer saneras, skoj.

Ha det bäst,
Jennie [Hjärta]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar